Jest to element realizacji dużego projektu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie polegającego na budowie (a właściwie reaktywacji) szlaku wodnego im. króla Stefana Batorego.
Będzie to najdłuższy szlak turystyczno-rekreacyjny w Polsce (mierzący w sumie ponad 1000 km) w części po Wiśle – od źródeł do Bałtyku, a w części – ważniejszej dla Ostrołęki i regionu – łączący stolicę z Mazurami i dalej, kanałem augustowskim, z Niemnem, już na Białorusi.
W ten projekt wpisują się inwestycje w Ostrołęce. Ich pierwszym etapem było oczyszczenie o odmulenie portu w okolicach nowego mostu.
To jednak dopiero początek. Właśnie trwa opracowywanie koncepcji programowo-przestrzennej portu, która zakłada:
- powiększenie basenu portowego z budową przynajmniej dwóch stałych pomostów
- podział basenu portowego na trzy części (jedna dla niekomercyjnego użytku przez mieszkańców, druga dla jednostek służb takich jak policja, straż, WOPR, straż rybacka i trzecia wreszcie – dla jednostek Wód Polskich oraz ewentualnej komercyjnej działalności)
- budowę nabrzeża cumowniczego
- budowę zaplecza portowego
- uzbrojenie nabrzeża portowego w slip, stację paliwową, instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną
- przystosowanie terenu międzywala w pobliżu portu na pole biwakowo-kempingowe
Jeszcze w grudniu szefostwo Wód Polskich ma przedstawić w Ostrołęce gotową koncepcję zagospodarowania portu.
Zapowiedzieli to, goszczący w naszym mieście w poniedziałek 29 października: Przemysław Daca – prezes Wód Polskich i Mirosław Markowski – dyrektor Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Białymstoku. Obaj panowie – w towarzystwie prezydenta Janusza Kotowskiego – spotkali się z dziennikarzami.
- Dzisiaj mamy kolejne dobre informacje. Wcześniej Wody Polskie, przy współpracy z samorządem, podjęły się odnowienia naszego starego portu. Przez lata nie wyglądało to najlepiej, ale dopiero w marcu podpisaliśmy stosowne umowy i doświadczamy wyraźnej zmiany, jeśli chodzi o możliwości współpracy ze stroną, nazwijmy to ogólnie, rządową – mówił prezydent Janusz Kotowski.
- Skupienie się nad szlakiem Stefana Batorego to zadanie powierzone nam przez ministra. Traktujemy to jako priorytet – mówił o całym projekcie prezes Przemysław Daca. - Wiele się o tym od dawna mówiło, ale nic się nie robiło. My w pierwszej kolejności skupiliśmy się na rewitalizacji Kanału Żerańskiego. Przeprowadziliśmy tam niezbędne prace, żeby udrożnić ten szlak i umożliwić żeglugę do Zalewu Zegrzyńskiego. W dalszej kolejności zajmiemy się rzekami, w tym przypadku głównie Narwią – dodawał.
Odbudowa portu w Ostrołęce będzie oczywiście jednym z wielu etapów.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?