Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O przyszłości Mazowsza w Ostrołęce [ZDJĘCIA]

Redakcja
Jakie są słabe i mocne strony Mazowsza? W jakim kierunku powinno się ono rozwijać? Na te pytania próbowano odpowiedzieć w piątek 31 marca w Wyższej Szkole Administracji Publicznej w Ostrołęce.

We WSAP miał miejsce I Kongres Infrastruktura i Rozwój dla Mazowsza północno-wschodniego. Organizatorom, Zrzeszeniu Przewoźników Drogowych w Ostrołęce, udało się zaprosić wielu ważnych gości: m.in. ministra Skarbu Państwa Henryka Kowalczyka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzego Szmita czy prof. Witolda Orłowskiego.

O szansie dla Ostrołęki i regionu w postaci budowy nowej elektrowni mówił poseł PiS Arkadiusz Czartoryski:

- Wpłynie ona na rozwój transportu kołowego i kolejowego. 2,5 tys. pracowników przez sześc lat oznacza hotele, ruch na rynku mieszkaniowym, rozwój firm cateringowych, bo ktoś będzie musiał wyżywić tych pracowników. Czy ta elektrownia powstanie? Jeśli utrzyma się rząd, zapewne tak. Ale w warunkach demokracji różnie to bywa i już widzieliśmy, jak w momencie gdy weszły buldożery porzucono budowę. A w Unii Europejskiej cały czas jest dyskusja czy pozwolić Polsce spalać węgiel. Polska w tej sprawie jest zdeterminowana.

Prezydent Ostrołęki Janusz Kotowski swoje wystąpienie rozpoczął od… historii miasta. Szybko przeszedł jednak do spraw gospodarczych, a przede wszystkim transportowych. Przypomniał, że budżet miasta nie jest z gumy: jego lwią część pochłania oświata czy pomoc społeczna. Przypomniał też, że Ostrołęka to nie tyko elektrownia. To także Stora Enso, która również planuje spore inwestycje.

- Ostrołęka gospodarczo trzyma się też dzięki branży transportowej – mówił. - My staramy się tak działać, żeby nie obciążać naszych przedsiębiorców. Utworzyliśmy specjalną strefę ekonomiczną: jeden, drugi zakład powstał, jest szansa na następne. Najtrudniejsza sprawa w Ostrołęce to jednak sprawa rozwiązań transportowych. Zarówno droga krajowa 61, jak i 53 koncentruje się na jednym właściwie rondzie, Siemowita III. Wystarczy, żeby firma rozpoczęła na nim jakiś niezapowiedziany remont i stoi całe miasto i region. Dochodzi problem ze starym mostem, z lat 50., który rozjeździli przecież głównie nie ostrołęczanie. Ale jest tak, jak pan minister dzisiaj powiedział: taki ustrój mamy, że drogi krajowe w miastach na prawach powiatu musi remontować samorząd miejski. Ale z obecnym rządem jest o czym rozmawiać (prezydent dodał, że o wsparciu samorząd ostrołęcki rozmawia też z Energą – red.).

Potem miejsce przed mównicą zajął Jerzy Szmit, który podzielił się dobrą informacją:

- Miasto Ostrołęka złożyło wniosek o dofinansowanie na poziomie 20,1 mln zł w ramach rezerwy budżetu państwa na remont starego mostu. Ministerstwo pozytywnie zaopiniowało ten wniosek. Przekazaliśmy go do ministerstwa finansów do zatwierdzenia. Być może nie będzie to wnioskowana kwota, może będzie niewiele mniejsza, ale na pewno będzie w takiej wysokości, aby poważnie wspomóc tę inwestycję.

Później m.in. dyskutowano na temat strategii rozwoju północno-wschodniego Mazowsza. Beata Kaczyńska, dyrektor Mazowieckiego Biura Planowania Regionalnego w Ostrołęce, powiedziała, że największym problemem obszaru ostrołęcko-siedleckiego jest najniższy dostęp do usług.

Co może poprawić życie mieszkańców Mazowsza? Beata Kaczyńska mówiła o rozwoju połączeń kolejowych, wsparciu istniejącego przemysłu energetycznego, maszynowego, drzewnego, konieczności utworzenia wyższej szkoły zawodowej, wsparciu rolnictwa i wykorzystaniu potencjału energetyki odnawialnej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki