Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Nadwozie i wnętrze
Peugeot 3008 jakiś czas temu przeszedł lifting i jest na rynku w obecnej generacji już od 2016 roku. W zasadzie w tym roku druga generacja doczeka się następcy, ale to może być świetna okazja do zakupu tego modelu z korzystnymi rabatami. Poza tym Peugeot 3008 drugiej generacji wciąż prezentuje się rewelacyjnie, a w odpowiedniej konfiguracji nadal przyciąga wzrok na ulicy. Jeśli ktoś ma w pamięci ten model z początków produkcji, końcówka drugiej generacji prezentuje się zupełnie inaczej. Mamy zupełnie inne światła, grill, zderzak oraz przetłoczenia. Przed liftingiem światła miały wyraźne wcięcie z przetłoczeniem biegnącym od dołu zderzaka. Obecne klosze mają bardziej geometryczny kształt. O ile same klosze lamp stały się spokojniejsze, tak pionowo biegnące kły LED sprawiają, że przód nabiera zupełnie innego charakteru i zwraca na siebie uwagę na ulicy. Nowy model, który w tym roku trafi do oferty oraz inne modele z gamy, które niedawno przeszły lifting, zamiast dwóch „kłów” mają potrójne „pazury”. Które światła wyglądają lepiej? To już kwestia gustu. Zupełnie inny jest również grill. Szeroki, wchodzący pod światła i na górne partie zderzaka. W wyższych odmianach wyposażenia jest dodatkowo podkreślony np. srebrnym wykończeniem. Wygląda to znakomicie i sprawia, że auto zdecydowanie wyróżnia się na ulicy.
We wnętrzu mamy do czynienia z typowym od kilku już lat Peugeotem, a więc… nic nie jest takie, jakie być powinno. Czy to źle? Wręcz przeciwnie – jeśli ktoś szuka oryginalności, trudno o lepszą propozycję w tym segmencie i przedziale cenowym. W oczy rzuca się przede wszystkim ekran w centralnej części o przekątnej 10 cali. Większością funkcji sterujemy dotykowo, łącznie ze zmianą temperatury itp., ale poniżej umieszczono rewelacyjnie wyglądającą „klawiaturę” z siedmioma przyciskami odpowiedzialnymi za podstawowe grupy funkcji. Przed oczami kierowcy, nad kierownicą znajduje się kolejny ekran. Panel zegarów ma przekątną 12,3 cala i jego ustawienia można dowolnie zmieniać. Jakość wykonania, dobór materiałów, faktur, kolorów – to wszystko prezentuje się po prostu świetnie. Mała kierownica, którą ustawiamy dość nietypowo tj. bardzo nisko, aby na panel wirtualnych zegarów spoglądać znad jej wieńca, jest bardzo poręczna, wygodna i operuje się nią z dużą swobodą. Pod względem praktyczności, nie ma się do czego przyczepić. Bagażnik w standardowym ułożeniu oferuje 395 litrów, zaś po złożeniu oparć kanapy auto oferuje 1357 litrów przestrzeni. Oparcia kanapy możemy złożyć cięgnami z bagażnika, podłoga po podniesieniu utrzymuje się za pomocą dedykowanych klipsów, mamy kilka dodatkowych schowków i przegródek, gniazdo 12V, ale zabrakło np. haczyków na siatki. Co za coś.
Na rynku jest mnóstwo crossoverów w różnych segmentach, ale niewiele jest takich, przy których można na dłużej zawiesić oko. Jest jednak kilka perełek, które wyróżniają się z tłumu i nie mówię tu tylko o modelach z najwyższej półki. Cupra Formentor to idealny przykład. Ma świetne proporcje, agresywne linie i rzuca się w oczy. Nawet jeśli ktoś wybierze bazową wersję 1.5 TSI o mocy 150 KM, musi się postarać, aby wyglądała przeciętnie. Wystarczy bowiem dodać opcjonalny lakier, najlepiej z matowym wykończeniem i zestaw 19-calowych felg, aby otrzymać samochód, za którym niemal wszyscy będą się oglądać. Z przodu zastosowano bardzo dynamicznie wystylizowany zderzak, smukłe klosze lamp i liczne wloty powietrza. Linia boczna jest bardzo płynna i dość muskularna z wyróżniającym się mocnym przetłoczeniem nad tylnym kołem. Z tyłu dominuje listwa świetlna przebiegająca przez całą szerokość auta. Szyba w klapie bagażnika jest dość skromnych rozmiarów, co oczywiście przekłada się na przeciętną widoczność do tyłu. Niżej znajdziemy zderzak z licznymi zdobieniami, atrapą dyfuzora oraz trochę dziwnie prezentującymi się atrapami wydechów. Producent mógł sobie darować ten dodatek lub zastosować tradycyjny, podwójny wydech, podkreślający sportowy charakter sylwetki. Podobnie jest w przypadku Leona, który posiada podobną linię, ale mimo wszystko Formentor prezentuje się nieco bardziej rasowo.
We wnętrzu znajdziemy już o wiele więcej elementów wspólnych ze wspomnianym Leonem. Ma to oczywiście swoje zalety, jak świetny design o minimalistycznym charakterze, jak i wady – niemal wszystkim sterujemy dotykowo. Fotele, mimo iż wyglądają bardzo rasowo i sportowo, są bardzo wygodne i komfortowe nawet podczas długiej podróży. Czarne wnętrze, skóra ekologiczna i wstawki materiałowe wespół z miedzianymi i szarymi dodatkami robią świetne wrażenie. Odrobinę przeszkadza jakość niektórych materiałów, ale mimo to o wnętrzu można wypowiedzieć się w samych pozytywach. Nieco mniej zalet ma oczywiście sposób sterowania większością funkcji tj. ogrzewanie foteli, kierunek i konfiguracja nawiewów itp. Wszystko odbywa się za pomocą ekranu dotykowego, zaś sterowanie temperaturą lub poziomem głośności, za pomocą dotykowego panelu pod ekranem. Niestety panel nie jest podświetlany i po zmroku trudno ustawić, te wydawałoby się, podstawowe parametry. Bagażnik jest nieco skromniejszy, bowiem oferuje 345 litrów pojemności w standardowym układzie, ale po złożeniu oparć jest to 1415 litrów, czyli nieco więcej niż u francuskiego konkurenta.
Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oba modele oferują napędy hybrydowe typu plug-in w ich bazowych odmianach. Peugeot 3008 dysponuje układem 1.6 HYbrid o mocy systemowej 180 KM. Głównym elementem układu jest silnik benzynowy 1.6, który generuje 150 KM oraz 300 Nm momentu obrotowego. Wspiera go silnik elektryczny, który jest w stanie wygenerować 110 KM oraz 320 Nm. Bateria trakcyjna ma pojemność 12,4 kWh brutto. Napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem 8-stopniowej przekładni automatycznej e-EAT. Jak to się przekłada na osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 8,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 225 km/h. Średnie zużycie paliwa zdaniem producenta to 1,5 l/100 km, ale tyczy się to normy WLTP tj. na określonym odcinku z pełną baterią. Zasięg deklarowany na silniku elektrycznym to 59 kilometrów.
Cupra Formentor w naszym zestawieniu również posiada bazowy napęd hybrydowy typu plug-in. To układ bazujący na silniku 1.4 TSI o mocy 150 KM i momencie obrotowym 250 Nm, który wspierany jest przez silnik elektryczny o mocy 116 KM. Moc systemowa tego układu to przyzwoite 204 KM, co jest wartością wyraźnie wyższą niż u francuskiego producenta. Czy to przekłada się na lepsze osiągi? Poniekąd, bowiem przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,8 sekundy – o sekundę krócej – ale prędkość maksymalna to 205 km/h. Średnie spalanie (wg. normy WLTP) to 1,2 l/100 km a zasięg na pełnym ładowaniu (bateria trakcyjna ma pojemność 12,8 kWh brutto) to 54 kilometry.
Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Ceny i wyposażenie
Oba auta z przedstawianymi napędami kosztują około 195 000 złotych, więc wystarczy kilka dodatków i granica 200 000 będzie bezproblemowo przekroczona. I to wyraźnie. Za dokładnie 195 550 złotych dostaniemy odmianę Active Pack, w której znajdziemy m.in.:
- reflektory Eco-LED;
- 17-calowe felgi aluminiowe;
- kamera cofania 180 stopni;
- czujniki parkowania z tyłu;
- tempomat z ogranicznikiem prędkości;
- skórzaną kierownicę;
- system bezkluczykowy;
- automatyczna klimatyzacja dwustrefowa etc.
Konkurent tj. Cupra Formentor z napędem 1.4 e-Hybrid o mocy 204 KM kosztuje równe 190 000 złotych. W tej wersji dostajemy m.in.:
- asystenta parkowania z czujnikami z przodu i z tyłu;
- kamerę cofania;
- automatyczną klimatyzację trzystrefową;
- podgrzewane przednie fotele;
- pakiet Full LED;
- oświetlenie wnętrza LED;
- 18-calowe felgi aluminiowe etc.
Peugeot 3008 vs Cupra Formentor. Podsumowanie
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i dużo komfortu dla całej rodziny, choć są skierowane do nieco innych grup odbiorców. Peugeot 3008 przypadnie do gustu tym, którzy lubią awangardową, francuską stylistykę i szukają auta nietypowego, z oryginalnym wnętrzem. Miejsca nie zabraknie, choć trzeba się liczyć z nieco wyższą ceną. Cupra Formentor ma nieco bardziej sportowy charakter, co widać zarówno z zewnątrz, jak i we wnętrzu. Ergonomia nie jest najwyższych lotów, ale za to bazowe wyposażenie oraz nieco niższa cena mogą przekonać sceptyków.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Peugeot 3008 1.6 Hybrid 180 KM (AT8) | Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid 204 KM (AT6) |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1624 | 1528 |
Rozstaw osi (mm) | 2675 | 2680 |
Długość/szerokość (mm) | 4447/1841 | 4450/1839 |
Pojemność bagażnika (l) | 395/1357 | 345/1415 |
Cena (zł, brutto) | od 195 550 | od 195 000 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover /5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1763 | 1569 |
Układ napędowy | benzyna (PHEV) | benzyna (PHEV) |
Pojemność baterii/zbiornika paliwa (kWh)/(l) | 12,4/43 | 12,8/40 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 8-stopniowa | automatyczna, 6-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 180 | 204 |
Moment obrotowy (Nm) | 320 (silnik elektr.) | 250 (silnik spalinowy) |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 8,8 | 7,8 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 225 | 205 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) - dane fabryczne | 1,5 | 1,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 33 | 27 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Peugeot 3008 1.6 Hybrid 180 KM (AT8) | Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid 204 KM (AT6) |
Poduszki powietrzne | 6 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Peugeot 3008 1.6 Hybrid 180 KM (AT8) | Cupra Formentor 1.4 e-Hybrid 204 KM (AT6) |
Przestronność wnętrza | * | * |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | * |
Podwozie | * | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | * | |
Cena | * | * |
Wynik końcowy | ****** (6) | ******* (7) |
Piknik motocyklowy w Zduńskiej Woli
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?