- Moje dziecko chce się jeszcze bawić - dodaje kobieta. - Nie wyobrażam sobie, że ma siedzieć przez pięć godzin w szkolnej ławce. Jej trudno czasami przez kwadrans skupić się na zadaniu. Nie ukrywam, że zrobię wszystko żeby odroczyć swoją córkę. Wystąpiłam już do poradni psychologiczno-pedagogicznej o zbadanie jej dojrzałości szkolnej. Jeśli poradnia nie będzie chciała mi wydać decyzji o odroczeniu, będę się odwoływać i żądać uzasadnienia na piśmie.
Kobieta jest jedną z 265 osób, które złożyły już wnioski do poradni o zbadanie dojrzałości szkolnej swoich dzieci. Tymczasem, jak podaje ostrołęcki urząd miasta, wszystkich dzieci z 2009 roku, objętych ustawowym obowiązkiem szkolnym, jest w naszym mieście 632.
W nowym roku szkolnym obowiązkową edukację rozpoczną wszystkie dzieci z rocznika 2009 i te z drugiej połowy rocznika 2008 - obecnie siedmiolatki. Tych drugich jest 272.
Przypomnijmy. W ubiegłym roku rodzice sześciolatków urodzonych w drugiej połowie roku mogli nie zgodzić się na wysłanie dziecka do pierwszej klasy. W tym roku takiej możliwości już nie ma. A rodzice mają mnóstwo wątpliwości.
Paulina Jakubowska, psycholog ze Szkoły Podstawowej nr 6 w Ostrołęce podkreśla, że dobrze jest, gdy dojrzałość fizyczna, psychiczna i społeczna dziecka rozwijają się na jednym poziomie.
- Często bywa, że np. dziecko bardzo szybko uczy się czytać, ale nie radzi sobie ze swoimi emocjami, co może powodować trudności w karierze szkolnej - podkreśla psycholog.
Czy nasze dziecko rozwija się harmonijnie sprawdzą specjaliści z poradni psychologiczno-pedagicznej.
Przed badaniem możemy sami sprawdzić, czy nasze dziecko wykazuje się dojrzałością szkolną.
Psycholog Paulina Jakubowska z SP nr 6 w Ostrołęce podpowiada na co zwrócić uwagę.
- Dojrzałość poznawcza: możemy sprawdzić, czy nasze dziecko potrafi dopasowywać przedmioty do kategorii, wymieniać elementy należących do jednej kategorii, zapamiętywać krótkie wierszyki i piosenki, opisywać obrazki i układać obrazki z części.
- Mała motoryka: warto sprawdzić czy nasze dziecko radzi sobie z zapinaniem guzików, zamkami błyskawicznymi, wycinaniem, kolorowaniem, wycieraniem, z budową prostych konstrukcji z klocków oraz odwzorowywaniem brył geometrycznych.
- Dojrzałość fizyczna: o niej świadczą umiejętności tj: skakanie na jednej nodze, utrzymywanie równowagi, rzucanie do celu oraz, co jest bardzo ważne, wchodzenie i schodzenie po schodach stawiając naprzemiennie nogę.
- Rozwój emocjonalny i społeczny: muszą być na tyle rozwinięte, by dziecko umiało sobie radzić z porażkami, miało motywację do nauki oraz reagowało na wskazówki nauczyciela. Sprawdźmy więc, czy nasze dziecko radzi sobie z przyjmowaniem porażki, czy uspokaja się szybko po płaczu, czy podejmuje kolejne próby po odniesionej porażce, czy potrafi wykonywać polecenia kierowane nie tylko do niego ale do całej grupy i czy potrafi posługiwać się podstawowymi zwrotami grzecznościowymi.
Dziecko w wieku 6 lat powinno samodzielnie korzystać z toalety, samodzielnie jeść oraz myć się i ubierać z niewielką pomocą dorosłego.
- Pamiętajmy, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, więc nie jest wskazane porównywanie swojego dziecka do rówieśników - mówi pani psycholog. - Samodzielne sprawdzenie dojrzałości szkolnej może być dla nas tylko wskazówką, ale nie zastąpi rzetelnej oceny profesjonalistów.
Cały artykuł przeczytasz w najnowszym, papierowym wydaniu TO **
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?