Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Miał być offset wart miliony... dostaniemy grosze

Redakcja
Galeria Bursztynowa może sparaliżować komunikacyjnie miasto. Ratusz realizuje właśnie inwestycje drogowe, które mają to ryzyko zminimalizować. Robi to praktycznie na własny koszt, czyli z pieniędzy budżetowych.

A miało być inaczej. Władze miasta nie ukrywały od lat, że liczą na potężny offset spółki Narev Inwestycje. Jej przedstawiciele także deklarowali, że wyłożą "miliony". Wyszło inaczej, chociaż na przebudowę i budowę kluczowych dla obsługi galerii ulic potrzeba ponad 18 mln zł

A jak to powinno wyglądać? Dobrym przykładem jest tu sąsiednia Łomża, gdzie przed budową galerii handlowej (Galeria Veneda) wykonano sążniste opracowanie pod nazwą "Analiza oddziaływania projektowanej galerii handlowo-usługowej "Veneda" przy ul. Zawadzkiej w Łomży na system transportowy miasta i układ ulic znajdujących się w jej bezpośrednim sąsiedztwie". To wyliczenie stanowiło podstawę do zaprojektowania koniecznych inwestycji drogowych wokół galerii.

Za wspomnianą analizę zapłaciła spółka Echo Investment, która wybudowała Galerię Veneda. W Ostrołęce takiej analizy nie przeprowadzono. Według miasta, nie było takiego obowiązku…Echo Investment zapłaciła także za konieczne przebudowy ulic wokół Galerii Veneda. Jak powiedział nam Wojciech Gepner ze spółki Echo Investment, jego firma zainwestowała w przebudowę dróg ok. 10 mln zł.

Wszystkie drogi okalające to olbrzymie centrum powinny zostać albo gruntownie zmodernizowane, albo wybudowane od podstaw. Inaczej czeka nas paraliż komunikacyjny połowy miasta. Galeria Bursztynowa powstaje w kwadracie czterech ulic, które przejmą główny ciężar obsługi komunikacyjnej tej inwestycji. Ruch oczywiście będzie większy także na kilku innych ulicach, ale my zajmiemy się tylko tymi czterema, bezpośrednio odpowiedzialnymi za obsługę galerii: Gorbatowa, przedłużenie Korczaka, Brata Żebrowskiego i Goworowska.

Oczywiście gdyby miasto zleciło lub wykonało podobną do łomżyńskiej analizę oddziaływania galerii na układ komunikacyjny miasta, wiadomo by było w miarę precyzyjnie jakie zwiększenie ruchu "zawdzięczamy" galerii. Ale skoro takiej analizy nie ma, miasto zawsze może użyć argumentu, że przecież "to i tak ruchliwe ulice" i w związku z tym przebudowy są konieczne. Czy dokonałoby ich gdyby nie powstawała galeria? To pytanie pozostaje otwarte, choć nie wydaje się przypadkowe to, że akurat przebudowa ul. Gorbatowa i budowa ul. Korczaka (choć zaplanowane w wieloletnich planach inwestycyjnych już wcześniej) są realizowane właśnie teraz - kiedy powstaje galeria.

Więcej przeczytasz w najnowszym numerze "Tygodnika Ostrołęckiego".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki