Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowe zasady egzaminu gimnazjalnego. Przeczytaj

possowski
Nowy egzamin gimnazjalny budzi przerażenie nie tylko wśród uczniów, ale także wśród rodziców, którzy mają świadomość jego ogromnej wagi. W końcu to od jego wyniku zależy, do którego liceum przyjmą nasze pociechy. Sprawdziliśmy, na czym będzie polegał nowy egzamin i czy warto się go bać.

Nie taki diabeł straszny…
Dotychczas egzamin składał się z dwóch części: humanistycznej, w której sprawdzana była wiedza z języka polskiego, wiedzy o społeczeństwie i historii. W drugiej części, matematyczno- przyrodniczej, uczniowie rozwiązywali zadania z przedmiotów takich jak matematyka, biologia, fizyka, geografia czy chemia.

Zmienione egzaminy potrwają trzy dni i jak dowiedzieliśmy się od Danuty Kuliś, dyrektor Gimnazjum nr 2 w Ostrołęce, będą bardziej szczegółowo sprawdzać wiedzę uczniów. Część humanistyczna została rozbita na dwa bloki: język polski i WOS z historią. Z części matematyczno-przyrodniczej, do której uczniowie przystąpią drugiego dnia, odrębnie pisana będzie matematyka. Nowością jest natomiast egzamin z języka obcego, który uczniowie będą pisać dnia trzeciego. Wiedza z języka będzie egzekwowana na dwóch poziomach: podstawowym lub rozszerzonym, przy czym jak zaznaczyła dyrektor Kuliś, do egzaminu na poziomie podstawowym będą mogli przystąpić jedynie uczniowie, którzy przed przyjściem do gimnazjum, nie mieli do czynienia z danym językiem.

"Próba generalna" przed egzaminem
W zeszłym roku szkolnym, uczniowie gimnazjum nr 2 wzięli udział w symulacji zmienionego egzaminu. Próbny egzamin napisali, dzięki jednej z nauczycielek, Iwonie Janus-Kojtek, która nawiązała współpracę z krakowskim wydawnictwem Zam-Kor. Oficyna oferowała gimnazjom udział w projekcie, który polegał na przeprowadzeniu symulacji egzaminu wedle nowej formuły. W ogólnopolskiej akcji "Próba generalna" wzięło udział 20 000 dzieci z drugich klas gimnazjalnych z całej Polski.

Symulacja została przeprowadzona w czerwcu. Młodzież pisała jednak egzamin jedynie z części przyrodniczej. Dyrekcja gimnazjum nr 2 jest zadowolona z wyników egzaminu, które są bardzo zbliżone do krajowych. Uczniowie najlepiej poradzili sobie z fizyką, najgorzej wypadła natomiast biologia. Kadra nauczycielska przeprowadziła analizę wyników egzaminu i wyciągnęła z niej wnioski, które przekazano reszcie pedagogów. Każdy z nauczycieli danego przedmiotu otrzymał także wytyczne dotyczące dalszej pracy nad materiałem w szkole.

Poegzaminowe wnioski
- Nauczyciele wiedzą, na co położyć największy nacisk. Bardzo dużą uwagę przywiązujemy teraz do formy sprawdzianów w szkołach. Staramy się, by jak najbardziej przypominały przyszły egzamin - przyznaje Iwona Janus- Kojtek, inicjatorka projektu. - Większość uczniów ma problemy, z czytaniem ze zrozumieniem. Znają definicje, ale niestety często nie umieją ich zastosować w konkretnych zadaniach.

Jak zauważa Joanna Kowalewska, wicedyrektor gimnazjum nr 2, dotychczas trudno było ocenić wiedzę uczniów z poszczególnych przedmiotów.

- W przypadku zmienionego egzaminu każdy przedmiot jest oceniany, każdy jest tak samo ważny. Dzieciaki zauważyły, że zmieniony egzamin to nie żarty - przyznaje Joanna Kowalewska, wicedyrektor gimnazjum.
W tym roku szkolnym egzaminy gimnazjalne rozpoczną się 24 kwietnia i potrwają 3 dni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki