Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czy przez Wąsewo przebiegnie nowa droga wojewódzka? Zobacz mapę z nowo projektowaną trasą szybkiego ruchu.

Mirosław Dylewski
Przebieg trasy przez gminę Wąsewo
Przebieg trasy przez gminę Wąsewo źródło: MZDW Warszawa
Jest szansa, że przez gminę Wąsewo przebiegać będzie, już za kilka lat, nowiusieńka droga wojewódzka łącząca Ostrołękę z Wyszkowem i Warszawą. Trwają właśnie społeczne konsultacje, które mają na celu wybranie najodpowiedniejszej, wadzącej jak najmniejszej liczbie mieszkańców, nowej trasy. Jedno z takich spotkań z firmą projektującą przebieg drogi odbyło się w czwartek, 27 sierpnia w Wąsewie. Ci, którzy na spotkanie przybyli byli wręcz zachwyceni pomysłem jej budowy właśnie przez teren tej gminy.

- Uważamy, że wariant trzeci, prowadzący przez naszą gminę jest najbardziej optymalny - mówili na spotkaniu mieszkańcy gminy Wąsewo. - Nie dość, że skraca o kilkanaście kilometrów obecny dojazd do Warszawy, to jeszcze poprowadzony zostałby po terenach najmniej zamieszkałych. Tylko w nieznacznym procencie przechodziłby przez teren Natura 2000 i mógłby być poprowadzony w części śladem nieużywanej już od lat linii kolejowej Ostrołęka - Małkinia, co na pewno obniżyłoby koszty jej budowy.

- Nowa droga bardzo ożywiłaby nasz region, który powoli się wyludnia i traci na atrakcyjności - mówili sołtysi z Wąsewa. - Proponowany nam tutaj przebieg tej drogi przez teren gminy jest bardzo dobry i nie spowoduje dużo wyburzeń istniejącej zabudowy. Inne warianty może i są krótsze, ale za to na pewno bardziej kosztowne. Będziemy optowali gdzie się da, aby ostrołęcki "skrót" do Warszawy przebiegał właśnie tędy.

Projektowana właśnie droga będzie ewenementem w skali województwa. Już bardzo dawno Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich nie wybudował nawet kilometra nowej drogi. Modernizowane są już istniejące, ale nowej drogi, po nowym śladzie, z wykupem gruntów i wysiedleniami mieszkańców nie było już od wielu lat.

Dlaczego chcą budować nową drogę ?

Głównym założeniem budowy nowej trasy o standardzie GP - droga główna przyspieszona, potocznie zwana "szybkiego ruchu", jest znaczne skrócenie czasu dojazdu mieszkańców Ostrołęki do Warszawy. Z kilku proponowanych przez firmę konsultingową wariantów zostało już tylko trzy, które brane są pod uwagę. Wariant I, najkrótszy, biegnie przez większą swoją część wzdłuż obecnej linii kolejowej Ostrołęka - Wyszków i do Wyszkowa liczy 52 kilometry. Wariant II jest w większości zbliżony do I, z tym, że w okolicy Długosiodła droga ta miałaby przechodzić w okolicach miejscowości Białebłoto i z trasą S8 Warszawa - Białystok łączyła by się po 48 kilometrach. Kierowcy mieliby jednak do pokonania jeszcze ponad 12 kilometrowy odcinek drogi do Wyszkowa.

Którędy przez gminę Wąsewo ?

Przebieg trasy przez gminę Wąsewo
(fot. źródło: MZDW Warszawa)

Wariant III - przechodzący przez gminę Wąsewo, miałby długość 49 kilometrów do S8 i jeszcze 12 kilometrów tą trasą do Wyszkowa. W sumie do przejechanie byłoby 61 kilometrów (zaledwie 14 kilometrów krócej, niż obecna trasa z Ostrołęki do Wyszkowa - 75 kilometrów). Jest to wariant najdłuższy, ale najprawdopodobniej najtańszy.

W rejonie gminy Wąsewo przebiegałby on pomiędzy miejscowościami Mokrylas i Wysocze, zachodnią stroną Wąsewa tworząc obwodnicę tej miejscowości. Nad trasą Ostrów - Różan planowane jest pobudowanie wiaduktu bezkolizyjnego. Dalej droga miałaby biec pomiędzy Ulaskiem i Brudkami Starymi, po wschodniej stronie Majdanu i zachodniej Przedświtu. Potem, prawie do Długosiodła droga miałaby biec po obecnej drodze prowadzącej do tej miejscowości i mijać ją po jej wschodniej stronie. Dalej prosto do Białegobłota tuż przy lesie od wschodniej strony miejscowości. A stamtąd już prosto do trasy S8 Warszawa Białystok, do węzła drogowego w okolicach miejscowości Knurowiec.

Nowoprojektowana trasa, razem z pasami serwisowymi ma mieć szerokość 35 metrów. Przewidzianych jest kilka bezkolizyjnych skrzyżowań. Jednak większość z nich będzie w tym samym poziomie z oddzielnym pasem do skrętu w lewo lub prawo. Wzdłuż drogi postawione mają być tez ekrany akustyczne oddzielające hałas z jezdni od pobliskich zabudowań.

Wszystko to jak na razie to tylko plany. Szansa na nową drogę przez gminę Wąsewo jest dość duża. Za jej budową przemawia zarówno aspekt ekonomiczny (mniej wykupów gruntów od prywatnych właścicieli) jak i ekologiczny (mniejszy wyrąb lasu i krócej przez Puszczę Białą). A kiedy można by było spodziewać się pierwszej jazdy taką trasą ? Projektanci twierdzą, że nie wcześniej jak w 2017 roku - to już za 8 lat. Wcale nie tak długo.

Mapa przebiegu wszystkich trzech wariantów nowej trasy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki