Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Recepta na uliczne korki

Jarosław Sender
Zatłoczone miasta? Na szybkie poruszanie się po nich jest sposób - skutery

Popularność tych nietypowych motocykli nie słabnie. Mało tego - z roku na rok skuterów, bo o nich dziś piszemy, na naszych ulicach jest coraz więcej. Zauważymy to szczególnie latem. Powód? Do ich prowadzenia nie trzeba posiadać specjalnych uprawnień.

- Wyjątkiem jest młodzież, która nie ukończyła 18. roku życia - tłumaczy Bożena Szerenos z firmy Polmozbyt w Białymstoku. - W tym przypadku wymagana jest karta motorowerowa. Osoby dorosłe nie muszą posiadać żadnych kwalifikacji. Z jednej strony to dobrze, choć - to trzeba podkreślić - zarazem niebezpiecznie, bo nie każdy zna nawet podstawowe przepisy drogowe.

Za szybko nie pojedziesz

Skutery są nietypowymi motocyklami ze względu na ograniczoną prędkość. Każdy posiada blokadę, która zapewnia, że nie jest możliwa szybsza jazda niż 50 km/h.

- Skuter bez blokady prędkości jest bardzo niebezpieczny - ostrzega ekspert z Polmozbytu. - Może wtedy osiągnąć prędkość nawet około 100 km/h, a trzeba pamiętać, że jest to pojazd dwukołowy o niewielkich gabarytach, który nie jest przystosowany do takiego szaleństwa.

Czym kierować się przy wyborze skutera? Jak tłumaczą sprzedawcy, zawsze trzeba dobrać sprzęt odpowiedni do swojego wzrostu i wagi.

- Klienci najczęściej pytają o moc silnika - mówi Zenon Frankowski z Polmozbytu. - Powód jest prosty - nie każdy skuter może poradzić sobie np. z osobą, która więcej waży.

Przed zakupem oceńmy też, po jakich drogach będziemy jeździć, gdyż w różnych modelach inne jest ogumienie.

Najważniejszy jest silnik

Na rynku dostępne są dwa rodzaje skuterów - tzw. dwusuwy i czterosuwy.

- Przy silniku dwusuwowym jest zawsze oddzielny zbiorniczek na olej i paliwo, które po zmieszaniu tworzą mieszankę olejowo-paliwową - wyjaśnia Zenon Frankowski. - Cztero¬suwy to już bardziej nowoczesne maszyny. Tutaj olej pełni funkcję smarującą i ochronną, podobnie jak w przypadku samochodów.

Jak dodaje Zenon Frankowski, nadal jednak zdarzają się klienci, którzy są przyzwyczajeni do dwusuwów i tylko takie kupują. Skutery nie są awaryjnymi pojazdami. Trzeba jednak pamiętać o kilku rzeczach. Bożena Szerenos zaleca, aby szczególnie zwracać uwagę na jakość wlewanego paliwa, gdyż silniki i gaźniki skuterów są bardzo czułe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na to.com.pl Tygodnik Ostrołęcki